Du kan jo dø af det!

Det er en kommentar jeg støder på fra tid til anden, når samtalen lander på, at jeg ikke længere indtager animalske produkter.

 

Jamen så du får jo ikke protein nok!
Det med mangel på protein, er en af mange fordomme jeg møder. Fordomme henter deres næring i uvidenhed, så det vil jeg nu forsøge at råde bod på med en række oplysninger, der kan kaste lys over nogle af de spørgsmål, du måske har, i forbindelse med at leve af en plantebaseret kost.

Hvis vi starter helt fra toppen, så har menneskekroppen brug for 0.8 gram protein, pr. kilo kropsvægt, for at fungere optimalt. Også selvom du træner normalt. Ved meget intensiv træning, er der nogen der mener at det kan være godt, at indtagelsen af protein øges til 1 gram pr. kilo kropsvægt.

For mig der vejer 77 kilo ser udregningen således ud: 0,8 gram x 77 kilo = 61,6 gram protein.

Hvis vi nu kigger på danskernes foretrukne kød, svinekødet, så indeholder det 20 gram protein, pr. 100 gram kød. Til sammenligning kan vi kigge på billedet i toppen, med de tørrede plantebaserede proteinkilder.

Mandler indeholder 19 gram. Kikærter, 19 gram. Røde linser, 26 gram. Black Eye bønner har 23,1 gram. Majskorn (til popcorn) har 14 gram. Basmantiris, 8 gram. Perlebyg indeholder 10 gram. Brød indeholder typisk 10 gram protein pr. 100 gram, hvilket svarer til 2 skiver.

De tørrede soyaprodukterne fra firmaet soy4you, i toppen og bunden af din højre side af billedet, indeholder mere end 60 gram og kommer i tre varianter; soyabites der har 65,3 gram, den lyse granulat har 65 gram, den mørke granulat har 66 gram.

Hvis jeg tilbereder et måltid, der består af 100 gram ris og 100 gram røde linser, så får jeg 34 gram protein i et måltid. Det er immervæk halvdelen af mit daglige behov for protein, som jeg får dækket gennem et måltid. Hvis jeg serverer det sammen med spinat og løg, har jeg pludselig et måltid, der giver mig alt den næring jeg skal have.

En vigtig pointe her er, at protein er byggesten i alle organismer. Derfor indeholder alle planter protein i større eller mindre grad. Mit råd til dig er, at hvis du holder dig til en plantebaseret kost, som mig, så skal du ikke bekymre dig og måle og veje alt det du propper i munden. Spis for pokker og gør det varieret.

Jeg har ikke tænkt mig at gå yderligere ind i en teknisk diskussion om proteiners opbygning. Der findes rigeligt med informationer på nettet om det. Et godt sted er at starte er hos sundhed.dk, der har masser af faglig information om vores kost.

Den nuværende anbefaling med hensyn til kød er, at vi maksimalt får gennemsnitligt 100 gram om dagen. Det er interessant, når man tænker på, at det gennemsnitlige daglige indtag ligger på 180 gram.

Læs mere

ris-linser

 

Så skal du huske at spise vitaminpiller
Igen en af de her mærkværdige fordomme, som jeg undrer mig meget over hvor pokker stammer fra.

Jeg vil stille dig et helt enkelt spørgsmål: Hvor får dyrene deres vitaminer fra?

Hvis det ikke får det til at dæmre for dig, så lad mig spørge dig om det her: Hvad er det at en plantebaseret kost består af?

 

Hvis du ikke drikker mælk, får du ikke kalk nok
Det er ganske korrekt forstået at mælk indeholder kalk. Men det gør mandler også, og en lang række grøntsager og bønner ligeså.

Jeg syntes at det er tankevækkende, at vi i Skandinavien har det højeste indtag af mejeriprodukter i verden, og samtidigt har vi nogle af de højeste forekomster af knogleskørhed.

 

B-12 Vitamin
Diskussionen om B-12 vitamin er et af de områder, der er omgærdet af en høj grad af mystik. I virkeligheden er det ikke et “rigtigt” vitamin. Det kommer fra en bakterie, der lever i jorden. Svinekød skulle efter sigende have et højere naturligt indhold af bakterien i kødet. Champignoner og svampe kan også indeholde B-12 vitamin. Det skulle efter sigende også være en god ide, ikke at vaske sine rodfrugter for meget.

Det interessante ved B-12 vitaminet er, at når det først er i kroppen, hvor det opbevares i leveren, så genbruges det når det rammer tarmsystemet. På hjemmesiden plantemad.dk, kan du blive lidt klogere.

Når man læser på f.eks. Netdoktor så kan man omvendt meget hurtigt blive bekymret. Jeg har dog ikke mærket nogle forandringer i de snart 6 måneder, hvor jeg ikke har spist kød og det kan ikke ses på mine blodprøver. Jeg har også brugt meget tid på at læse på alskens foras, og tale med andre veganere, hvoraf nogle af dem har levet af plantebaseret føde i 20-30 år, uden at have indtaget B-12 vitamin. De lever i bedste velgående.

Der er, som jeg oplever det, ligeså meget viden, der taler imod den “officielle” holdning til selve indtagelsen af B-12 vitamin. Og jeg kan heller ikke lade være med at tænke over, om der skulle være en sammenhæng mellem kødindustriens behov for at pushe deres produkt, og den “officielle” holdning.

Jeg kan heller ikke lade være med at spørge: hvor mange dyr i den vilde natur, kender du, der tager en daglig vitaminpille?

Jeg vil lade være op til dig selv at afgøre, hvad du skal mene om det, men det er et interessant område med mange forskellige opfattelser.

 

Det næste skridt
Der er sikkert mange flere spørgsmål, du gerne vil have svar på. Men for nu, så må du nøjes med disse svar til at stille din nysgerrighed. Du er velkommen til at smide en kommentar med spørgsmål, så skal jeg gøre mit til at besvare dem, på et andet tidspunkt, i en anden sammenhæng.

Kan du ikke vente så længe, så kan jeg anbefale dig at se dokumentaren: Forks over Knives, som jeg har omtalt før her på bloggen. Du kan med garanti finde den på Netflix.

Læs mindre